2011. október 17., hétfő

Mi a konfirmáció? - gyakorlat

A konfirmációs tankönyvben van egy olyan kérdés, hogy mi a konfirmáció. A válasz egy része, hogy a konfirmáció a hitre jutás alkalma lehet.
Ehhez a válaszhoz a következő gyakorlatot végeztük el a konfirmációi előkészítő kezdetén:
A terem közepére letettem a Bibliát a földre.

  • Megkértem mindenkit, hogy keressen magának a teremben egy olyan helyet, amely kifejezi, hogy most, ebben a pillanatban milyen viszonyban van Istennel. 
  • Ha megvan a hely, akkor mindenki vegye fel azt a mozdulatot, amely leginkább kifejezi a mostani kapcsolatát Istennel.
Amíg a diákok a helyüket keresték, én a háttérben zenéltem valamit halkan. Ameddig a zene szól, addig keressék a helyet, amikor abbamarad a zene, akkor álljanak meg, ne mozduljanak, és ne is szóljanak semmit.

Ezek után mindenkitől kérdeztem valamit. Ilyesmit:
- Közel vagy távol vagy?
- Miért emeled így a kezed?
- Hova nézel?
- Látod a Biblia szövegét?
- Miért emeled a lábad?
stb.

Ezek után megkértem minden konfirmandust, hogy most keresse meg a teremben azt a helyet és testtartást, ahogyan magát a konfirmáció után szeretné érezni.
Ismét zene és kérdések.

Eredmény: Minden gyerek közelebb lépett. És néhányan a felszabadult öröm mozdulatát mutatták.

Lehet, hogy néhányan azt gondoljátok, hogy túl direkt a gyakorlat második fele, mert tudják a gyerekek, hogy azt szeretném látni, hogy közelebb kerülnek Istenhez.
Ezt én is tudom, hogy a gyerekek igyekeznek megfelelni annak,amiről azt gondolják, hogy elvárom.
Ellenben mégis pontosan azt fejezi ki ezt a második mozdulat, amit egyébként a megtanulandó szöveg:
hitre jutás alkalma, ami Istenhez közel kerülést jelent.(persze nem a megtérés mozzanatát/folyamatát fejezi ki)
Azzal, hogy nem maradtunk meg a gondolatoknál, hanem az egészet átültettük egy mozdulatra, szerintem sokkal inkább megértették a lényeget.

Érdekes azt látni, hogy melyik gyerek mennyire gondolja magát közel Istenhez. Azt is megkérdeztem, hogy mi mutatja az életedben, hogy most ilyen közel vagy vagy távol vagy.


Ezt az ötletet a bibliodrámából vettem. Korábban már felhasználtam gyülekezeti családos táborban és ifi órán is. Sokkal többet meg tud így fogalmazni az ember az adott hitállapotáról, mintha csak megkérdezem, hogy most hogy vagy hitbeli szempontból. Erre nehéz felelni. De mozdulattal kifejezve rengeteg tény napfényre kerül. A résztvevő számára is.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése