2012. október 25., csütörtök

Isten szól/megszólít

Egy olyan óra vázát írom le, amely során a gyerekek teológiai és tárgyi információkat tanulnak meg, miközben együtt kell feladatokat megoldaniuk.  

Az óra célja, hogy bevezetőt adjon ahhoz a gondolathoz, hogy Isten szól az emberhez. 
Ez a játék nem egy konkrét bibliai történethez kapcsolódik. Mégis a játék révén a gyerekek bele tudnak helyezkedni Jézus korában a halászok életébe, és meg is tudnak tanulni pár információt. 
Előkészíti a tanítványok elhívásának a történetét.

Korosztály:
Óvoda, kisiskolás
Eszközök:

- kendők, (papírlapok) amire ráállnak
- háló (lehet egy vagy kettő nagy kendő is)
- halak (papírból kivágva egyszerűen, ha mód van rá, jusson kettő minden gyereknek, haza is vihetik végül)
- kosarak (szimbolikusan lehet egy egyszerű papírlap)

Teológiai információk:
  • Isten szól az emberekhez
Tárgyi információk:
  • Genezáreti tó
  • férfiak halásztak
  • éjjel
  • hálóval
  • együtt kellett folgozniuk
  • saját ellátásukra halásztak
  • nehéz munka 
Hajóskapitány: (Kommunikációs játék)

Helyszín: Genezáreti tó
Szereplők: Halászok
I . rész
(Itt főleg az információkkal ismerkednek, csak a játékvezető szavát kell meghallani és megtenni.)

1. Rakjátok le sorban a kendőket, hogy egy hosszú vonal legyen belőle. Ez a hajó a Genezárati tavon. Ti vagytok a halászok. Most mindannyian férfiak vagytok, mert akkor régen csak férfiak dolgoztak a tengeren. Ez itt a hajó eleje, ez itt a vége. Szálljatok fel a hajóra. Az első felszálló menjen egészen a hajó orráig. 
(Egy gyereket visszatartunk: Várj egy kicsit.)
2. Felszálltatok a hajóra itt a Genezáreti tavon, hamarosan kezdődik a halászat. 
(A felesleges kendőket elvesszük.)
 Legyetek óvatosak, mert a hajó ringatózik a vízen. 

II. rész
(Itt együtt kell dolgozniuk, beszélni kell egymással, hogy a feladatot jól végre tudják hajtani.)

3. Van egy kis gond. Itt egy halász. Ez a halász nem szállt fel időben a hajóra. Neki kellett volna legelőször felszállni. Nézzétek csak, mi van nála! Mi ez? Ez egy háló. Mert hálóval halásznak itt a Genezáreti tavon.  Nála van a háló. A hajó orrában kell kivetni a hálót. Igyekezni kell, mert a halak elúsznak, nem lehet már kiszállni, újra beszállni. Erre bizony nincs idő. 
4. A halásznak előre kell menni a hajó orrába, ki kell vetni a hálót. Segítsetek a halásznak, hogy a hajó orráig eljusson. Közben többiek ki ne essetek a hajóból. Segítsetek ennek a hálós halásznak, hogy előre tudjon menni! (A lényeg, hogy a vonalon maradjon minden gyerek, és segítsék előre a leghátsót.)
5. Megérkezett a hajó orrába a halász. Nagyszerű! Vesd ki a hálódat! Segítsetek neki többiek!

III. rész
(Itt úgy kell együtt dolgozniuk, hogy a kommunikációjukat megnehezítjük. 
Először a látást korlátozzuk, utána a beszédet tiltjuk meg.)

6. Az a baj, hogy nagyon kicsi itt a hely, elől. Ugye, hogy milyen szűk? Ezért ennek a halásznak vissza kell menni a hajó végébe. Csakhogy közben nagyon sötét éjszaka lett, a holdat éppen eltakarja egy felhő. Ezért most már alig lehet látni. Segítsetek a halásznak, hogy visszamenjen a hajó végébe. De közben sötét van, úgy kell segítenetek, hogy alig láttok valamit. Csukjátok be picit a szemeteket.
7. Megérkezett a halász.

8. Akkor itt a halászat ideje! Ki kell fogni a vízből a halakat, de elúsznak, ha emberi hangot hallanak. Ezért nem szabad megszólalni. Bezárjuk a szánkat. (Papírhalakat szórok szét a hajó mellett.) Mutogassatok egymásnak, de ne szólaljatok meg, úgy gyűjtsétek össze a halakat a vödrökbe (szőnyegdarabok). Ha elfogytak a halak, akkor némán emeljétek jó magasra a kezeteket, ebből tudom, hogy nincs több hal, amit ki tudnátok fogni.

9. Most kiszállunk a halakkal a hajóból. Hazavisszük a halakat, mindenki visz a maga házába. Odaadja a feleségének. És ebből fog főzni a felesége másnap ebédet.

Megbeszélés:
Vihetünk egy plüss halat, hogy koordinálni lehessen azt, hogy ki szólalhat meg.

Körben leülünk.
1. Kérdéskör: (információk felidézése, elmélyítése)
Hol jártunk? Mi volt a foglalkozásunk? milyen eszközzel utaztunk? Hogy hívták a tavat? Mikor utaztunk? Mi volt a gond a hálós halásszal?
Mit csináltunk, amikor kiderült, hogy lemaradt?
Volt elég hely elől?
Mivel fogtuk ki a halakat?
Miért volt picit nehéz halászni?

2. Kérdéskör: 
(Érzések, élmények)
Mikor volt könnyebb segíteni, amikor láttunk vagy amikor már sötét volt?
Mit éreztél, amikor ...
Amikor nem volt szabad beszélni, akkor honnan tudtuk, hogy mit szeretne a másik ember?

3. Kérdéskör:
Tanulságok:
Honnan tudja egyik ember, hogy mit akar mondani neki egy másik?
Honnan tudja meg egy ember, hogy mit akar mondani Isten?

1 megjegyzés:

  1. Jaj Noémi, ez is mennyire használható! 18-án gondolj rám kicsit, amikor kipróbálom Gybk-n! :)

    VálaszTörlés