2012. május 3., csütörtök

Jézus megjelenései mennybemenetel előtt

Általában egy-egy történetet tanítunk hittanon. De néha nem árt többet is egyszerre. Így jöttem rá egy érdekes dologra Jézus megjelenéseivel kapcsolatban.
Majdnem minden történetben megjelenik az, hogy tovább kell adni a jó hírt, el kell mondani másoknak is, hogy Jézus él, feltámadt.

Ehhez találtam ki a következő játékot.

De előbb elmondom, hogy mi volt a játék előtt.

A harmadikos lányok a változatosság nagy kedvéért ismét nevetőrohamokon estek át.
Kértem, hogy tegyék azt, amit mondok.
Erre jól kiszúrtak magukkal, mert elkezdtek utánozni, és ismételni minden mozdulatomat és szavamat.
Zseniális volt.
Kihasználtam a helyzetet.
Ugyanis kinyitottam a Bibliát és versről versre olvasni kezdtem azt a történetet, hogy Jézus megbízza Pétert.
Az ismétléssel még jobban megjegyeztek mindent.

Megbeszéltük, hogy mit jelent legeltetni, őrizni a bárányokat juhokat.
Utána megbeszéltük, hogy ez azt jelenti, hogy Péternek lelkipásztorként kell majd az emberekkel foglalkozni, kicsikkel és nagyokkal. És például tanítani is kell a kicsiket és nagyokat.
Majd el kell mesélnie, hogy mit tud Jézusról.

Az üzenet továbbadása kapcsán játszottuk azt a közismert játékot, hogy:
  • sorba kell állni
  • egy mondatot az első fülébe súgok
  • ezt tovább kell adni, de nem szabad ismételni
  • utolsó hangosan elmondja
Ez a fülbesúgós játék.

De...
Először is a történetből idéztem szó szerint. 
Aztán felajánlottam nekik, hogy dugják össze a fejüket és találják ki, hogy hogyan lehetne elérni azt, hogy pontosabban érkezzen meg az üzenet.

Újabb nevetés. Mármint én magamban:
Ld. képen. Itt a harmadikos lányok.
Fent az elsősök. Ugyanúgy suttogva beszélték meg és szigorúan összekapaszkodva. 
Ki tudja, hogy miért???

Szóval ezután a játék után jött a megbeszélés.
Szegények nem vették észre, hogy a játék közben megtanultak egy bibliai idézetet és egy-két mondatot is, ami a feltámadott Jézussal kapcsolatos.

Azt beszélték meg, hogy jobban artikulálnak és lassabban mondják el.

Kérdések a játék megbeszéléséhez, ami rávezet az üzenet továbbadására is.
- Mi lehetett az oka, hogy nem érkezett meg az üzenet pontosan?
- Mit lehet még változtatni, hogy pontosabban megérkezzen?
- Kinek volt nehéz a feladata?
- Melyik a legnehezebb hely?

És végül lehet beszélgetni arról, hogy milyen üzenetet kell elmondanunk és kinek.
Énekjavaslat:
"Jöjj, add tovább a jó hírt..."



5 megjegyzés:

  1. Képzeld, nekem ez a fülbesúgós játék eddig nagyon nem jött be. A gyerekek - pedig több helyen, több korosztálynál próbáltam - nem élvezték, nem értették. Zavarta őket, hogy nem tudják pontosan visszaadni. Aki meg élvezte volna, az a néhány a többi miatt akadt el. Pedig szerint nagyon jó kis játék, csak talán kamaszoknál sikeresebb.
    Tetszik az óra felépítésed. Köszönöm!

    VálaszTörlés
  2. Ha zavarja őket,ez egy nagyon jó beszélgetési kiindulás. Erről a zavarról kell utána beszélgetni. Miért? Mit jelent ez neked?
    Hogyan lehetne változtatni stb.

    Én elsősökkel is játszottam. Fontos, hogy az üzenetátadás folyamatáról tanulunk meg valamit. Hogy az torzul, ha nem sikerül jól elmondani. Ezért kell megpróbálni jobban fülelni, lassabban mondani, odafigyelni, hogy megértse a másik, amit mondok. A játékot követő beszélgetésben ezt fontos kiemelni.
    Néha vicces lesz a játék. Egyszer valaki az "Úgy szerette Isten a világot..." igéből annyit adott vissza:
    "Anya szeret."
    Elég időt kell hagyni, hogy megbeszéljük.
    A gyerekek helyét néhol én cserélgettem.
    Próbáld ki, hogy itt jobban érted-e.
    A gyerekek a suliban azt tanulják, hogy akkor jók, ha mondjuk az utolsó gyerek is szó szerint el tudja ismételni. Itt azt tanuljuk meg, hogy figyeljünk, hogy a játék közben mi történik. Ezt a játékot a folyamat megtanulásáért érdemes játszani.
    A kamaszok szerintem pontosabban vissza fogják adni az üzenetet, ezért nekik ez könyebb egy szellemi kihívás, és lehet, hogy nem tanulják meg olyan könnyen, hogy figyeljek, ha mondják, hogy hallgatóra szabottabban mondjam, hogy a végét se siessem el.
    A kamaszokkal inkább ebből a tanulási célból azt játszatnám, hogy egy rajzot kell továbbadni egymás hátára rajzolnva.
    Az is jó tanulságos, ezt játszottuk felnőttekkel.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. És még egy.
      Ha tudsz, menj el játékszervező tréningre, mert ott tanítják ezt a módszert. Ezt ott tanultam, szóval nem magamtól jöttem rá.

      Törlés
    2. Amint nekem is már kamasz gyerekeim lesznek, biztos nem fogom kihagyni, de most örülök, hogy összejött ez a továbbképző. Ennyi is elég pörgős életünkbe. Marad a blog olvasás és ötlet csere másokkal. Köszönöm a részletes választ! Puszi

      Törlés
    3. Az igaz, hogy azt a képzést úgy érdemes csinálni, ha tényleg van nyugodtan rá időd, és amíg ilyen kicsik, addig ez nem olyan pofonegyszerű.
      Most jöttem haza a katechetikai továbbképzés drámablokkjáról.
      Jövő héten lesz a bábkészítős alkalom.

      Törlés