2011. március 24., csütörtök

Ha a bibliai történet nagyon is ismert

Ha a bibliai történet nagyon is ismert

Vajon hogyan lehet foglalkozni egy olyan bibliai történettel, amit minden gyerek jól ismer?

Most az irgalmas samaritánus történetét szeretnénk venni. Lukács 10, 25-37

Mi legyen a tanítás célja?
Az irgalmas samaritánus történetéből arra szeretném motiválni a gyerekeknek, hogy vegyék észre azt, akinek segíteni tudnak, és segítsenek.
Vedd észre, és segíts!

Elmesélem a történetet úgy, hogy kiemelem, hogy a samaritánus észrevette a sérültet és cselekedett. (Figyelem: kimarad a történet eleje!)

Történet elmesélése:
Egyszer egy ember Jeruzsálemből ment Jerikóba.
Ahogy mendegél az úton, megfordul az is a fejében, hogy bizony nem volna kedvére való, ha váratlanul rablók támadnák meg. Hiszen egyedül van. Elvennék tőle a bort, meg az olajat, nem is beszélve az erszényében lapuló dénárokról. És bizony nem volna jó megválni ettől a drága jó szamártól sem, aki már olyan régóta nagy hasznunkra van.
Nem lenne jó rablók kezébe esni! Azt beszélik, hogy ezen az úton bizony sokan esnek rablók kezébe.
Nem is kell sokáig gondolkodnia, amikor észrevesz valami furcsát az út mentén.
Tán csak nem csapda? Ahogy egyre közelebb ér, látja ám, hogy egy ember az. Nem néz ki túl jól. A ruhája szakadt, sőt véres.
Ezt az embert megverték! Ahogy közelebb megy, látja ám, hogy a férfi alig lélegzik.
- Szerencsétlen ember, mióta fekhet itt az úton?
Kirabolták, kifosztották, jól megverték. Borzasztó!
És senki sem vette észre? Senki sem segített neki? Senki sem hajolt le hozzá? Bizony nem lenne jó a helyében lenni!
Így odamegy a sebesült emberhez. Megpróbál neki segítséget nyújtani. Mit is tehetne? Mi is van itt kéznél? Bor, olaj és pénz. A sebeire bort, ami fertőtlenít, meg olajat, ami gyógyítja a sebet.
- Most mit tegyek ezzel az emberrel? Megvan! Elviszem a legközelebbi fogadóig. Ott bérelek neki egy szobát, és ott majd felgyógyul.
Felteszi hát a szegény sebesültet az állat hátára, elmegy vele a fogadóba és kibérel neki egy szobát. De haza már nem is megy, hanem ő is ott tölti a fogadóban az éjszakát.
A saját dolgom megvár, ennek az embernek segíteni kell!
Másnap reggel odamegy a fogadóshoz, és azt mondja:
- Viselj gondot erre az emberre. Visszajövök nemsoká, és ha kell még fizetni valamit a szállásért, a kosztért, amíg fel nem épül, akkor kifizetem neked.


Történet megbeszélése:
Az az ember, aki segített a másikon Samáriába való ember volt. Úgy mondjuk, hogy samaritánus volt.
1. Mit tett ez a samaritánus? Hogyan segített?
….
2. Miért segített? ( Ez a lényeg.)

3. Milyen érzések voltak benne, amikor meglátta a kirabolt, megvert embert?


Azt mondjuk, hogy ez a samaritánus irgalamas volt, mert megsajnálta a kirabolt embert és segített neki.

Feladat: Szituációs játék
Bevezető a játékhoz:
Egy sérült embert könnyű észrevenni, látjuk, hogy megsebesült, még hangot is ad.
Ha ilyet látunk, hívjuk a mentőt, hívjuk a rendőrséget, szólunk egy felnőttnek. Ez nagyon fontos, hogy így segítsünk.
De vannak, akikről nem látszik azonnal, hogy segítségre van szükségük. Mert valami a szívükben, belül fáj.
Őket is észre kellene venni. És nekik is kellene segíteni.

Játék:
Konkrét történetekkel és helyzetekkel szeretném tanítani a gyerekeket.
Lehetőség szerint körben üljünk.

1. verzió: (hitoktató és egy önként jelentkező gyerek)
Képzeld el, hogy én egy szomorú kislány vagyok! Valami bánt engem. Te vagy a barátnőm, és szeretnél megvigasztalni. Akkor is próbálkozz a vigasztalással, ha én nem vagyok kedves.

Ebben az esetben, amikor én, a hitoktató játszom a szomorú kislányt, akkor érdemes azt is kipróbálni, hogy nem nagyon engedem, hogy segítsenek. Ahogyan ez az életben gyakran előfordul. Pl. azt mondom: Hagyjál békén!
Találjunk ki konkrét neveket, ami nem a sajátunk!
Azért vagyok szomorú, mert elveszett a kiscicám.

Megbeszélés:
• Mit csinált a szomorú kislány? Vajon miért viselkedett így? (Itt felidézzük a tényeket.)
• Miért viselkedett úgy a barátnőjével? (A lényeg, hogy mindig keressük meg a miért-re a választ.)
• Mit csinált a barátnője? Hogyan próbálta megvigasztalni? (szavakkal, adott neki valamit, elment megkeresni a cicát, leült mellé, imádkoztak, megsimogatta)
• Hogyan lehetne még segíteni? (Esetleg valaki el is játszhatja)

2. verzió:
Mind a két szereplő gyerek.
Egyik szereplő az anya, másik a gyerek. Ismét találjunk ki neveket.
Az anya nagyon fáradt, mert vendégek jönnek, és még nem készült el a sütemény, és nincs kitakarítva sem. A gyermeke bemegy a konyhába, kér inni, és az anya csak sóhajtozik.

Beszéljük meg a helyzetet.

3. verzió:
Találjanak ki a gyerekek egy helyzetet.

Összefoglalás:
Hogyan lehet segíteni másoknak?
Soroljuk fel:
- észrevesszük, hogy segítség kell neki,
- beszélgetünk vele,
- ha kell, teszünk is valamit,
- imádkozunk érte.

Testrészekkel szimbolizálhatjuk:

- észrevesszük, hogy segítség kell neki: szem
- beszélgetünk vele: száj
- ha kell, teszünk is valamit: kéz
- imádkozunk érte: szív

Egy kartonra rajzolhatunk egy kört, négyfelé osztva, minden cikkelybe egy szimbólum. De akár varrhat is valaki egy ilyen terítőt.

A szituációs gyakorlatokat átismételhetjük ezzel a „négyszeletes tortával”.

Sőt, kialakíthatunk egy samaritánus mozgássort: a testrészekre mutatunk, miközben mondjuk egy kis szöveggel.

Észreveszem, megszólítom, teszek érte, imádkozom. (Vagy valami jobbat is ki lehet találni.)

2 megjegyzés:

  1. Ezt én is kidolgoztam egy vizsgára, Bodó Sáránál, nagyon tetszik a Te megoldásod!!! Ma végre bejelentkeztem Hozzád, botor módon azt hittem, hogy már évek óta le vagyok itt regisztrálva, mert olvaslak ám:)))

    VálaszTörlés
  2. A mi nap nagyon alkalmas a bejelentkezésre.
    És mi a Te verziód ugyanerre?

    VálaszTörlés