2011. május 2., hétfő

Mi a hittanóra?


A hittanórát én nem annyira tanórának tekintem, sokkal inkább egy istentisztelethez hasonló eseménynek. Nem az a lényeg, hogy valamit elmondjak, és azt a gyerekek képesek legyenek egy év múlva is elismételni.

Nem a gyerekek intellektusát szeretném megmozgatni, hanem a lelküket megérintetni.
(Ezért nem szoktam soha olyan feladatot kitalálni, amit az okos gyerekek tudnak jobban elvégezni. Például, hogy az aranymondást találd ki úgy, hogy megadok minden második betűt.)

Egyszer egy anyuka beíratta hozzám a gyermekét azzal, hogy hátha nekem sikerül megneveli a gyereket. Túl sokat gondolt rólam. De nagyjából a szülők fele azzal az indíttatással küldi hittanra a gyermekét, hogy itt csak jót tanul a gyerek, és nem árt, ha ismeri a Bibliát.
Nem azért tartok hittanórát, hogy a gyerekek általános műveltségét támogassam.
Azt szeretném, ha hinnének. És erre is biztatom őket.

Minden órán vannak olyan elemek, amelyek liturgiai elemeknek lehet nevezni. Ezeket fontosnak tartom.
Hittanos liturgiai elemek:
  1. Kezdő elemek
  2. Ima
  3. Ének
  4. Záróelemek
Néhány gondolat az egyes elemekről:

1. Kezdő elemek: Többféle módon szoktuk határozottan kifejezésre juttatni, hogy most kezdődik az óra. Szerintem ez fontos a gyerekeknek. Főleg, hogy nem a csengetési rend szerint kezdődik az óra.
- Harangozás: Egy egyszerű mozgással kísért dal, amit én találtam ki.
Harangozunk, miközben azt ének énekeljük: Bim-bam-bim-bam kezdődik a hittan!
Háromszor énekeljük el, mindig egy fél hanggal magasabban. A harmadik ének után a ugrunk egyet
és a fejünk fölött tapsolva mondjuk, hogy: Most.
Ezzel világos, hogy figyelni kell. Ez a kicsiknél nagyon jó. Alsósok is szeretik.
- Néven köszönés: Van egy német ének, amit szabadon lefordítottam, és az szövege:
Szia ..., jó, hogy eljöttél! (A kipontozott résznél mindenki a saját nevét énekli.) Ez háromszor ismétlődik,
aztán az a szöveg: Hittanóra van!
- Áldás kérés: Körbe állunk és miközben a szomszéd vállára teszi a kezét, mindenki elmondja azt a mondatot: Az Úr áldjon meg Téged!
Ha körbeér az áldás: Az Úr áldjon meg minket!
Ez a formula minden évben változik.

2. Ima.
Mindig megkérem a gyerekeket, hogy ők mondják meg, hogy mit imádkozzak.
Összesen három témát kérek. Annyit könnyű megjegyezni.

3. Ének:
Énekeket szeretem mindig mozgással összekötni. Ez nem csak a mutogatást jelenti, hanem körjátékokat is.
Pl.: Add a kezed, hogy zengjünk az Úrnak....

4. Záróelemek: Szerintem nagyon fontos, hogy le legyen zárva liturgikusan az óra. Ugyanazok az elemek, mint a kezdésnél.
Egy variáció van, amit sok csoport nagyon szeret. Úgy mennek ki a teremből, hogy a Néven köszönős éneket éneklik.
Ilyenkor a szöveg: Szia...! Jó, hogy itt voltál! És a 3. sor után: Hittanóra volt.



6 megjegyzés:

  1. Ezek jó és inspiráló módszertani fogások. A bevezető ráhangol, a záróelem befejezetté teszi az órát. A mozgásos ének jobban megjegyezhetővé teszi a tartalmat, leköti az energiákat, segít a közösség kialakulásában, egymásra figyelésben. Az imatéma választásával sajátjuknak érezhetik az imát, éppen ezért jobban figyelik és átérzik. Vagyis a hittanórák célját segíti mindez megvalósulni.

    VálaszTörlés
  2. Nagyon hasonlóan gondolkodunk a hittanóráról! A hátamon feláll a szőr, amikor azt hallom, hogy van, aki dolgozatot írat, osztályoz, házi feladatokkal látja el a gyerekeket, amiket kötelező jelleggel meg is kell csinálni. Ha a hittanóra nem célozza meg, hogy hitre neveljen, akkor csupán egy száraz ismeretátadás. Az mire is jó? Igen, fontos a bibliai történetek ismerete, de csak azért, hogy azokból Istent még jobban megismerjük, még közelebb kerüljünk hozzá.
    Nekem is nagyon tetszik a bevezető és záró elem, amit használsz. Viszont számomra komoly nehézséget okoz az imádkozás az iskolai termekben. VAlahogy nincs meg a hangulat. Az oviban inkább meg tudom valósítani, de a teremben a kötetlen imádság nehezen megy.

    VálaszTörlés
  3. Gondolkodtam azon, amit kérdeztél, hogy megvannak-e a "kötelező" pontok a hittanóráimon, amiket a suliban tanítanak. Azt kell, hogy mondjam, hogy igen, megvannak, amik nekem segítenek az óra fölépítésében. De hogy ezeket a pontokat mi módon töltöm meg tartalommal, mindig más. Pl. az előző órai történetet általában játékos vagy vetélkedős formában ismételjük át, most majd bábozni fogunk fakanálbábokkal (remélem, elkészülnek addig a szereplők :) ).
    Nekem is nagyon tetszik az a keret, amit adsz az órának! :)

    VálaszTörlés
  4. Ha az enyémhez hasonló keretet kipróbáltok, gyakoroltok, írjátok meg, hogy mik a tapasztalatok.

    VálaszTörlés
  5. Kipróbáltam, hogy kérek 3 dolgot, amit imádkozzam. Először nehezen ment nekik, de a második órán már belejöttek. Érdekes volt, hogy feljött olyan dolog, amiért korábban imádkoztam, mielőtt ezt kipróbáltuk - ezek szerint figyeltek... :) Természetesen ismétlések is vannak (ugyanazt mondják, mint előzőleg), és mondanak nagyon szívmelengetőket is (pl. imádkozzunk azért, hogy mi itt mindannyian találkozzunk Jézussal!). De mit teszel akkor, ha valami olyat kérnek, amit nem tudsz úgy teljes szívből kérni, ahogy mondják? Nekem ilyen volt az, hogy "imádkozzunk azért, hogy 100 évig éljünk!"

    VálaszTörlés
  6. Ez jó kérdés, én is kíváncsi lennék a válaszodra.

    VálaszTörlés